Fagstoff

Cybersikkerhet i marin sektor – er dere forberedt på nye krav?

Skrevet av Stig Mortvedt | 1. juli 2025

Er fartøyet ditt rustet for nye trusler og skjerpede krav?

Kritisk infrastruktur står overfor et stadig mer avansert trusselbilde innen cybersikkerhet – og den maritime sektoren er intet unntak. Vi ser en tydelig økning i målrettede angrep mot operasjonell teknologi (OT) om bord på fartøy, der angripere forsøker å kompromittere industrielle kontrollsystemer og andre kritiske komponenter.

Samtidig skjerpes regelverket. Med EUs nye NIS2-direktiv og nye krav fra IACS gjeldende for nye skip*, som trådte i kraft 1. juli 2024, møter skipsfarten høyere forventninger til sikring av digitale systemer – gjennom hele livsløpet til fartøyet.

 

Nye krav og rammeverk du bør kjenne til

1. IACS UR E26 og E27 – ny standard fra 2024

IACS (International Association of Classification Societies) har innført to nye krav for nye skip, som setter en tydelig retning for cybersikkerhet i marine operasjoner. *For skip som ble kontrahert før 1. juli 2024, gjelder de endelige IACS‑kravene URE26 og E27 Rev.1 på frivillig basis – altså som veiledning og ikke et krav (scribd.com). Vi ser nærmere på kravene:

UR E26 – Helhetlig cybersikkerhet for fartøy

  • Gjelder både OT og IT-systemer

  • Omfatter design, bygging og drift av hele fartøyets nettverk

  • Fem hovedområder:

    • Utstyrsidentifikasjon

    • Beskyttelse

    • Angrepsdeteksjon

    • Respons

    • Gjenoppretting

UR E27 – Krav til leverandører og systemintegritet

  • Fokuserer på robuste og sikre løsninger fra tredjepartsleverandører

  • Innebærer spesifikke krav til både hardware og software

  • Omfatter alt fra brukergrensesnitt til livssyklus for produktet

  • Gjelder alle nye enheter før installasjon om bord

2. IMO-kravene består

De grunnleggende cybersikkerhetskravene fra IMO (MSC.428(98)) gjelder fortsatt og danner et viktig fundament:

  • Integrering i ISM-systemet

  • Systematisk risikovurdering

  • Dokumenterte prosedyrer

  • Opplæring og beredskap

  • Rapportering av hendelser

 

Vil du fordype deg ytterligere i marinsektor og cybersikkerhet? Sjekk ut denne guiden:

 

Hva må du sikre?

Moderne fartøy er komplekse og digitale. Følgende systemer er særlig kritiske og må beskyttes mot cybertrusler:

  • Navigasjonssystemer (ECDIS, GPS)

  • Kommunikasjonssystemer

  • Lasthåndteringssystemer

  • Maskin- og fremdriftssystemer

  • Tilgangskontrollsystemer

  • Administrative IT-systemer

 

Slik kan du møte kravene med praktiske tiltak

1. Nettverkssegmentering og sikker OT/IT-integrasjon

  • Etabler sikkerhetssoner med tydelige grensesnitt

  • Kontroller datatrafikk mellom OT og IT

  • Sørg for at løsningen er i tråd med UR E26

2. Systembeskyttelse og robusthet

  • Følg UR E27 for å sikre systemintegritet

  • Bruk sterke tilgangskontroller og sikker konfigurasjon

  • Hardening av systemer og komponenter

3. Overvåking og hendelseshåndtering

  • Implementer overvåkingsverktøy og angrepsdeteksjon

  • Etabler prosedyrer for hendelseshåndtering og respons

  • Test beredskap regelmessig

4. Dokumentasjon og etterlevelse

  • Dokumenter etterlevelse av IMO og IACS-krav

  • Hold dokumentasjon oppdatert gjennom hele fartøyets levetid

  • Planlegg revisjoner og oppfølging

 

Hva gjelder for nye fartøy?

For skip som er kontrahert etter 1. januar 2024 kreves:

  • Full implementering av UR E26 og E27

  • Dokumentert cybersikkerhet i designfasen

  • Kontroll på leverandørers etterlevelse

  • En helhetlig og integrert sikkerhetsarkitektur

 

Oppsummert sjekkliste for marin sektor:

 

Hvordan Last Mile kan bistå

Last Mile har bred erfaring med cybersikkerhet i industrielle miljøer og kjenner kravene i maritim sektor. Vi kan hjelpe deg med:

  • Rådgivning og kartlegging av deres behov

  • Design av løsning og riktige valg for en tryggere OT/IT-arkitektur

  • Rådgivning i henhold til pååfølging mot deres leverandører

  • Løsninger for overvåking, sikker tilgang og fjernaksess, segmentering og mer

 

Veien videre for en tryggere drift

De nye IACS-kravene gir både en utfordring og en mulighet:
Ved å gå proaktivt til verks kan rederier sikre:

  • Robust cybersikkerhet for en tryggere drift

  • Økt beskyttelse mot nye og avanserte trusler

  • Effektiv og trygg digitalisering

  • Enklere godkjenningsprosesser hos klasseselskapene

Last Mile er her for å støtte deg hele veien – fra strategi og design til implementering og drift.
Er fartøyet ditt klart for fremtidens sikkerhetskrav? Vi hjelper deg gjerne i gang. Book møte med oss her: Book møte

 

Vil du lære mer om sikkerhetsnivåer? Sjekk ut denne guiden: