Fagstoff

Ny teknologi krever ny sikkerhetstankegang: Er din maritime operasjon beskyttet?

Skrevet av Stig Mortvedt | 8. januar 2025

I løpet av det siste året har høyhastighets satellitt kommunikasjon, særlig gjennom Starlink, revolusjonert mulighetene for digital innovasjon til sjøs. Endelig kan rederiene ta i bruk samme effektive digitale verktøy som landbasert industri har nytt godt av i flere år. Men med nye muligheter følger også nye utfordringer – og nye ansvarsområder for rederne.

En ny digital virkelighet til sjøs

Moderne fartøy er som avanserte datanettverk som flyter. Fra kritiske navigasjonssystemer og motor overvåking til produksjonslinjer  – alt er koblet sammen i komplekse digitale økosystemer. Med inntoget av høyhastighets internett har disse systemene blitt mer tilgjengelige enn noensinne, både for sikker fjernaksess og potensielle trusselaktører.

Tall fra Norma Cyber, som overvåker digitale trusler for Kystverket og Sjøfartsdirektoratet, viser en tredobling i antall løsepengevirus angrep mot maritim sektor mellom 2021 og 2023. Dette er en trend vi som jobber med maritim cybersikkerhet daglig, ser fortsetter å akselerere.

Redernes nye ansvar under IACS-kravene

International Association of Classification Societies (IACS) har tydelige krav til cybersikkerhet for maritime operasjoner. Med den økende digitaliseringen blir etterlevelse av disse kravene både mer utfordrende og viktigere enn noensinne. Særlig relevant er kravene til:

  • Segmentering av nettverk
  • Sikker "rollebasert" fjernaksess
  • Kontinuerlig overvåking av utstyr og nettverk
  • Hendelseshåndtering

Det er verdt å merke seg at disse kravene plasserer et direkte ansvar på rederne for å sikre at deres fartøy har robuste cybersikkerhetsløsninger implementert.

Vil du vite mer om våre løsninger? Les mer om Last Mile sine OT Cybersikkerhetsløsninger her

Hvorfor tradisjonelle sikkerhetsløsninger ikke er nok

Den maritime sektoren har tidligere vært delvis beskyttet av sine tekniske begrensninger. Treg satelittkommunikasjon gjorde fartøy til mindre attraktive mål for cyberkriminelle. Med høyhastighets internett forsvinner denne "beskyttelsen", og fartøyene blir like utsatte som landbaserte installasjoner.

Dette krever en ny tilnærming til sikkerhet, særlig når det gjelder:

  1. Fjernaksess til kritiske systemer ombord på skip
  2. Segmentering av operative nettverk
  3. Sanntidsovervåking og logging av all aktivitet trafikk på nettet
  4. Automatisert hendelsesrespons

Implementering av sikker fjernaksess

For moderne rederier er fjernaksess til fartøyene ikke lenger en luksus, men en nødvendighet for effektiv drift. Nøkkelen er å implementere dette på en måte som balanserer tilgjengelighet med sikkerhet. Dette innebærer:

  • Zero Trust-arkitektur for alle eksterne tilkoblinger mot definert utstyr
  • Sterk autentisering og tilgangskontroll
  • Krypterte kommunikasjonskanaler
  • Kontinuerlig overvåking og logging av all aktivitet på nettverket
  • Automatisert deteksjon av avvik

 

Veien videre

Den maritime næringen står overfor et paradigmeskifte når det gjelder OT cybersikkerhet. Høyhastighets satellittinternett åpner for betydelige effektiviseringsgevinster, men krever samtidig en profesjonalisering av sikkerhetsarbeidet.

For rederier betyr dette at OT cybersikkerhet må bli en integrert del av den maritime operasjonen, ikke et tillegg. Dette krever:

  1. En helhetlig tilnærming til maritim cybersikkerhet
  2. Kontinuerlig oppdatering av sikkerhetsløsninger
  3. Regelmessig opplæring av mannskap
  4. Samarbeid med spesialiserte sikkerhetspartnere

Den gode nyheten er at med riktig tilnærming og kompetente partnere, er det fullt mulig å utnytte fordelene med moderne teknologi samtidig som man opprettholder robust sikkerhet for flåten. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om robuste produkter og løsninger som kan passe for deres behov.